دانشگاه‌ها نسخه مکتب شهید سلیمانی را تدوین کنند

استان اردبیل
فرمانده دوران دفاع مقدس:

دانشگاه‌ها نسخه مکتب شهید سلیمانی را تدوین کنند

فرمانده دوران دفاع مقدس و جنگ سوریه گفت: دانشگاه‌ها در اتاق‌های فکر خود باید نسخه ارزشمند مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را تبیین کنند تا یادگاری برای نسل‌های آینده باشد.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اردبیل،سردار رحیم نوعی‌اقدم عصر شنبه در همایش بصیرت علوی و فاطمی در آستانه ۹ دی و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: دانشگاه‌ها رسالت سنگینی را در تبیین سیره شهدا دارند که انتظار می‌رود به دور از حرکت‌های تبلیغی و ظاهری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی به معنای واقعی سیره و سلوک شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان نسخه ارزشمند مکتب آن شهید والامقام تدوین و تهیه کرده و در اختیار نسل‌های بعدی قرار دهند.

وی تصریح کرد: باید دانشگاه‌ها به این سوال پاسخ دهند که امروز مخاطب سردار سلیمانی چه کسانی هستند و مطالبه‌ای که شهدا از جوانان و نسل آینده‌ساز دارند، کدام بوده و در این عرصه دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید چه کارهایی را انجام دهند تا سهم خود را در مکتب حاج قاسم سلیمانی ادا کنند.

جانباز سرافراز هشت سال دفاع مقدس علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان ایرانی را به الگوگیری از مرام، سیره و سلوک شهید حاج قاسم سلیمانی یادآور شد و گفت: ما امروز باید نسخه‌ای واحد، عملیاتی و ارزشمند از راه و مرام حاج قاسم سلیمانی به نسل امروز و آینده ارائه کنیم تا آنها بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند تا به اهداف مورد نظر اعم از تربیتی، مقاومتی و ارشادی دست پیدا کنند.

نوعی‌اقدم با ارائه ۳ موضوع مدیریتی، مقاومتی و تربیتی در مکتب حاج قاسم سلیمانی خاطر نشان کرد: اولین ویژگی شهید حاج قاسم سلیمانی خدایی بودن این شخصیت والامقام است که همواره در سخنان، رفتار و اندیشه خود معیار حق و حقیقت را در نظر می‌گرفت و او را می‌توان قهرمان خدایی بودن در مسیر دفاع از جبهه مسلمانان شناخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: این شهید والامقام در همه بحران‌ها در صحنه حاضر بود و سعی می‌کرد تا با نگاهی حماسی و مقاومتی که ریشه در مکتب عاشورا و کربلا دارد ادای وظیفه کرده و زمینه دفاع از حق و حقوق مسلمانان و آزادی‌خواهان را فراهم کند.

نوعی‌اقدم بیان کرد: در طول تاریخ آنهایی که مرام و مسلک اهل بیت و قرآن را در پیش گرفتند از مصادره و انحراف به دور بودند و قطعاً شخصیتی مانند حاج قاسم سلیمانی به عنوان بنده مخلص خدا و قهرمان میدان نبرد در دفاع از اهل بیت و قرآن همیشه پیشرو بوده است.

وی یکی از مؤلفه‌های مکتب حاج قاسم سلیمانی را پایبندی و وفاداری به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت اعلام کرد و ادامه داد: شاخص و مسیری که در این زمینه انتخاب شده شاخص دفاع از حقانیت اهل بیت است و قطعاً در این مسیر سردار دل‌ها سعی می‌کرد تا زمینه دفاع از حریم اهل بیت و پیروی از مکتب آنها را الگو و مرام خود قرار دهد.

نوعی‌اقدم ولایت‌پذیری و اعتقاد عملی به این امر الهی را دیگر برجستگی شهید حاج قاسم سلیمانی برشمرد و اظهار کرد: در لایه پوسته، میانی و هسته‌ای شهید حاج قاسم سلیمانی در عمل اطاعت‌پذیری خود را حتی در سخت‌ترین شرایط نشان داد و ثابت کرد که مطیع ولایت اعتقادی است و همواره در این مسیر گام بر می‌داشت.

وی تصریح کرد: هر چند برخی‌ها سعی می‌کنند اطاعت‌پذیری از ولایت را تنها در رفتار و حرکات نمایشی بروز و ظهور دهند اما شهید حاج قاسم سلیمانی همواره سعی می‌کرد تا در مسیر ولایت‌پذیری حرکت کند.

نوعی‌اقدام دشمن‌شناسی حاج قاسم سلیمانی را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی فرماندهی بود که دشمن را به خوبی می‌شناخت و به یاران و همرزمان خود توصیه می‌کرد که تمام ابعاد حمله دشمن را در نظر گرفته و در عرصه سیاسی، دیپلماسی و میدان جنگ از اعجوبه‌های روزگار و نخبگان بی‌نظیر بوده است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و دفاعی منطقه ادبیات حاج قاسم سلیمانی را در جنگ، ادبیات پایداری و مقاومت در برابر فزون‌طلبی دشمنان توصیف کرد و افزود: این شخصیت وارسته شناخت جامع و کامل از تاکتیک و نحوه عملیات دشمن داشت و سعی می‌کرد متناسب با آن در عملیات‌ها طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی کند.

وی انسجام و وحدت‌بخشی را یکی دیگر از برجستگی‌های شهید سلیمانی برشمرد و خاطر نشان کرد: هر چند امروز برخی‌ها تحمل یکدیگر را ندارند اما این شهید وارسته تمام افراد را از شیعه و سنی گرفته تا مسیحی و گروه‌های دیگر در نقطه اتصال و همگرایی دور خود جمع کرده و زمینه حرکت و اقدامات اساسی را در مسیر پیروزی فراهم کند.

نوعی‌اقدم اضافه کرد: ما امروز گرفتار بخل، حسد، کینه و… به عنوان تخم شیطانی هستیم در حالی که باید از این برجستگی‌های اخلاقی ناشایست دوری و پرهیز کنیم.

وی تفکر راهبردی در پیشبرد امور و همچنین نفی بروکراسی در مدیریت را از شاخصه‌های شهید حاج قاسم سلیمانی برشمرد و بیان کرد: ما انتظار داریم تا در دولت سیزدهم با اتفاق نظر و همگرایی بیشتر نظام بروکراسی اداری به حداقل برسد و مردم بتوانند طعم شیرین خدمت بی‌منت را بچشند.

سردار نوعی‌اقدم ادامه داد: نظام بروکراسی نظام آزاردهنده همراه با برخی بداخلاقی‌هاست که قطعاً در این مسیر باید اصلاح امور به انجام رسیده و نظم، انضباط و اقتدار در فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.

این استراتژیست جنگ و دفاع در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خدمت‌رسانی به مردم دیگر برجستگی شهید حاج قاسم سلیمانی بود که به معنای واقعی مردم را ارباب و ولی نعمت انقلاب می‌دانست در حالی که عده‌ای جایگاه ارباب و نوکر را تغییر دادند و برای مردم به جای خدمت‌رسانی زمینه دلخوری را فراهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما از دولت انقلابی انتظار داریم تا در همه ابعاد فضای احترام به مردم و حل مشکلات آنها را در رأس کارها قرار داد و بستر یک حرکت تحول‌آفرین را به وجود آورند.

نوعی‌اقدم توجه به خانواده‌های شهدا و احترام به آنها را بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: نباید ایثارگران ما امروز در تنگنا و سختی قرار گیرند بلکه بهتر است متناسب با جایگاه شهدا و ایثارگران خدمت‌رسانی شایسته به آنها از سوی مسئولان انجام شود.

وی ابعاد مقاومتی شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز یادآور شد و افزود: نترس بودن، شجاعت و با خدا بودن از برجستگی‌های شخصیتی حاج قاسم سلیمانی است که همین برجستگی‌ها زمینه تحقیر دشمنان را فراهم کرد و در نقطه مقابل اراده خدایی رزمندگان اسلام پیروزی‌های را رقم زد.

فرمانده دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت سوریه گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی به برجستگی‌های عشق، محبت، اخلاص و ادب نیز آراسته بود و همواره سعی می‌کرد تا زمینه بهتر و شایسته حرکت رزمندگان اسلام را علیه کفار فراهم کند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.