سمینار قره باغ با تاکید به نقش امنیت منطقه در اردبیل برگزار شد

استان اردبیل
سمینار قره باغ

سمینار قره باغ با تاکید به نقش امنیت منطقه در اردبیل برگزار شد

با حضور فعالان رسانه و اساتید دانشگاه از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه سمینار مناقشه قره باغ در اردبیل برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اردبیل به نقل از خبرگزاری تسنیم ؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل  بعد از ظهر امروز در این مراسم با اشاره به اینکه استکبار به دنبال بر هم زدن امنیت منطقه است، اظهار داشت: شاید برخی‌ها کشورها نمی‌دانند بازیچه استکبار هستند.

اسحاق رسولی با بیان اینکه چنین اقداماتی به خیر و صلاح ملت‌ها نیست و هر اقدامی برای برهم زدن مرزها محکوم است، اضافه کرد: خواسته ما جامعه دانشگاهی از تمام ملت‌ها و قومیت‌ها این است که یاریگر هم باشند تا امنیت و آرامش فراهم شود.

وی با بیان اینکه قره باغ مسئله مهمی است و برخی به دنبال تغییر مرزها هستند، تاکید کرد: مرزها حرمت دارند و باید حفظ شوند و نباید به مانند کاری که استکبار می‌کند، بهانه‌ای ایجاد کرد که ناامنی ایجاد شود و در این میان کودکان و زنان بیشترین قربانیان باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با تاکید به اینکه مرزها باید به عنوان سند قانونی حمایت شود، تاکید کرد: امروز امنیت آذربایجان امنیت ما است و در عین حال اقلیت‌ها هم مورد احترام هستند، اما مرزها غیرقابل تغییر است.

رسولی افزود: در عین حال آن‌هایی که از سرزمین خود رانده شده‌اند باید که به محل زندگی خود بازگردند و باید تمامی کشورهای منطقه دست به دست هم داده و امنیت منطقه را تامین کنند.

وی با بیان اینکه حضور گروه های تکفیری نیز به شدت محکوم است، ادامه داد: آذربایجان برای دست یافتن به حق خود از مسیر شهادت و آموزه‌های دین اسلام می‌تواند موفق شود و راهی به غیر از این محکوم به شکست است.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز در استان اردبیل نیز در این مراسم تصریح کرد: مناقشه قره باغ از دریچه منافع جمهوری اسلامی ایران نیازمند بررسی است. منطقه قره باغ داخل خاک جمهوری آذربایجان است و هیچ ارتباطی با خاک ارمنستان ندارد. قبل از جنگ به دلیل تغییرات جمعیتی قره باغ به نفع ارامنه، ارامنه درخواست استقلال یا انحلال به ارمنستان را داشتند.

امنیت آذربایجان و ایران متاثر از همدیگر است

محمدرضا کفاش با بیان اینکه دولت آذربایجان این موضوع را قبول نکرد و جنگ آغاز شد، اضافه کرد: حتی میانجیگری‌ها هم بی‌نتیجه می‌ماند و سال 92، با ورود گروه مینسک، در منطقه طی سال 94 آتش بس اعلام می‌شود.

به گفته کفاش با وجود اعلام آتش بس مرتب درگیری نظامی را شاهد هستیم و در وضعیت فعلی نیزبا توجه به ابعاد درگیری‌ها شاهد جنگی تمام عیار هستیم.

این کارشناس متذکر شد: قره باغ جزو لاینفک خاک جمهوری آذربایجان است و این موضوع غیر قابل انکار است. از سویی آذربایجان کشوری مسلمان است و قره باغ خاک اسلام محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مرز مشترک ایران و آذربایجان تاکید کرد: امنیت و ثبات آذربایجان به منزله امنیت و ثبات ایران است و به همین دلیل نمی‌توان قره باغ را در حوزه منافع ملی کشور ندانست.

کفاش افزود: جمهوری اسلامی ایران با  4 قطعنامه صادره شورای عالی امنیت همراهی کرده است و احقاق حق آذربایجان را تائید می‌کند. کارنامه ما روشن و قابل دفاع است اما روشنگری نشده است.

آذربایجان شهدای خود را با نوای یا حسین(ع) به خاک می سپارد

فعال رسانه‌ای جمهوری آذربایجان نیز در این سمینار به اقدام شایسته ایران برای برگزاری این مراسم اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ایران همواره در کنار ملت و دولت جمهوری آذربایجان است.

نسیمی عسگراوف تاکید کرد: بی شک نباید چنین رویدادهای علمی متوقف شود و لازم است در جمهوری آذربایجان هم برگزار شده و تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه قره باغ خاک اسلام و متعلق به آذربایجان است، اضافه کرد: در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز این موضوع مطرح شده است و ایشان بارها به این مهم تاکید داشتند.

فعال رسانه‌ای جمهوری آذربایجان تاکید کرد: قره باغ حق شرعی و حقوقی جمهوری آذربایجان است و مطابق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، حفظ سرحدات هر سرزمینی ضروری است.

عسگراوف با بیان اینکه آذربایجان شهدای خود را با نوای یا حسین (ع) به خاک سپرده است، افزود: با این اقدام مشتی بر دهان دشمن زده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان خاک اسلام است، ادامه داد: لازم است ارتباط ایران و آذربایجان مستحکم‌تر باشد و ما انتظار داریم که ایران، یاریگر سربازان ما که برای حق می‌جنگند، باشد.

فعال رسانه‌ای جمهوری آذربایجان با اشاره به کمک های متعدد ایران به ملت‌های مستضعف افزود: دشمنان به دنبال به هم زدن روابط ایران و آذربایجان هستند و لازم است با هوشیاری با چنین موضوعی مقابله شود.
عسگراوف تاکید کرد: ملت آذربایجان هم باید هوشیار باشند و بابصیرت دوست و دشمن خود را تشخیص داده و نگذارند حق جای باطل را بگیرد.

فعال رسانه‌ای ترکیه نیز در ادامه تاکید کرد: مشکل قره باغ می‌تواند تهدید امنیت ملی و منافع ملی باشد. این موضوع برای ایران، گرجستان و ترکیه اهمیت دارد و تهدید مهمتر این است که مسلمانان باید همراه هم باشند.

سرزمین اعتقادی ما را تکه تکه می‌کنند

محمد علی ابولوف با اشاره به اینکه نباید اجازه داد تا سرزمین اعتقادی ما تکه تکه شود، اضافه کرد: منافع ملی و امنیت ملی ممکن است ترمیم شود اما اگر سرزمین اعتقادی تکه پاره شود ممکن است تهدید های جدید آغاز شود.

وی با بیان اینکه مسئله قره باغ ظاهرا در بین آذربایجان و ارمنستان است، ادامه داد: این مسئله بین المللی و حتی اعتقادی است و از درگیری بین دو کشور به موضوع اعتقادی در جهان اسلام تبدیل شده است.

فعال رسانه‌ای ترکیه اظهار داشت: نگاه ما به مسئله امنیت ملی است و از سویی در هر گوشه‌ای مسلمانی دچار مشکل است، این مشکل مربوط به تمامی مسلمانان است.

ابولوف با اشاره به اهمیت جغرافیای اعتقادی تاکید کرد: اگر به این موضوع توجه نداشته باشیم، یعنی به مشکلات برادران مسلمان در افریقا یا آسیا توجهی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تشابه موضوع قره باغ و فلسطین گفت: همچنان که برای آزادسازی خاک فلسطین تاکید داریم باید به آزادسازی قره باغ هم تاکید داشته باشیم.

فعال رسانه‌ای ترکیه با اشاره به اینکه مسلمانان یک امت واحد هستند، اضافه کرد: در چنین فضایی لازم است به مشکلات مسلمانان توجه کنیم و از هر فتنه و تفرقه خود را مصون کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.