برگزاری سلسه ویبنارهای گفتمان انقلاب اسلامی ،فرصت ها،چالش ها و چشم اندازهای آینده انقلاب اسلامی و جهان اسلام

استان اردبیل
به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی؛

برگزاری سلسه ویبنارهای گفتمان انقلاب اسلامی ،فرصت ها،چالش ها و چشم اندازهای آینده انقلاب اسلامی و جهان اسلام

بسیج اساتید استان اردبیل با هدف ترویج گفتمان انقلاب اسلامی ،فرصت ها،چالش ها و چشم اندازهای آینده انقلاب اسلامی و جهان اسلام ، اقدام به برگزاری سه وبینار با عناوین «نخبگان دانشگاهی، جنگ نرم و چالش های فرهنگی – سیاسی»، «پگاه خورشید (انقلاب اسلامی و تکامل جامعه بشری)» و «گفتمان انقلاب اسلامی و دال های بنیادین آن» در دانشگاه محقق اردبیلی نموده است.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اردبیل ، در این وبینارها که به ترتیب در روزهای ۱۵ ،۲۰ و ۲۱ بهمن ماه برگزار شد، مرتضی ابراهیمی رئیس سازمان بسیج اساتید استان، امین فتحی عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی  و  محمدرضا مولایی مدیر تحلیل و بررسی کانون بسیج اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان سخنران و مدرس حضور داشتند.

گزارش مشروح وبینار «نخبگان دانشگاهی، جنگ نرم و چالش های فرهنگی – سیاسی» 

مرتضی ابراهیمی در وبینار «نخبگان دانشگاهی، جنگ نرم و چالش های فرهنگی – سیاسی» با برشمردن ویژگی های نظام های آموزش محور و نظام های تربیت محور، اخلاق محوری و پیش گیری را از مولفه های اصلی نظام های مبتی بر تربیت ذکر کرد.
وی جایگاه فناوری و مصنوعات جهان پیشرفته در دانش تجربی و نگاه فیزیکال را در مهندسی محاسباتی و ذهنی نخبگان دانشگاهی تاثیرگذار دانست و تلاش مهندسی هوشمند با استفاده از ظرفیت ابزارهای نوین را یکی از حربه های جدی عملیات روانی و جنگ نرم ذکر کرد.
ابراهیمی اضافه کرد: به عبارت دیگر، تلاش امروزین غرب با سرپنجه های دانش تجربی برای ایجاد شک و تردید در نگاه بنیادین شعارهای استقلال خواهی و هویت سازی نخبگان است زیرا غرب می داند موتور حرکت و قوه عاقله جامعه، دانشگاه و اساتید می باشد بنابراین برای تنزل مرتبت جایگاه مطالبه گری انقلاب اسلامی در سطح جهانی، باید مرکز حرکت و محور تولید قدرت سخت افزاری و نرم افزاری ملت یعنی دانشگاه مورد هجمه تهدید، تطمیع، تخریب و تحریف قرار گیرد
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: اندیشه التقاطی و اعوجاجی لیبرال - دمکراسی با مفاهیم و شعارهای جذاب و ویترینی مانند آزادی انتخاب و با استفاده سخت از دستاوردهای دانش تجربی، دنبال اعمال و تحمیل این اراده است که هیچ راهی جز حرکت در بستر دموکراسی و لیبرالیسم برای پیشرفت نیست.
ابراهیمی ادامه داد: از آنجا که لازمه لیبرالیسم هم عدم الزام به تقید هنجاری در آموزش، زیست اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است بنابراین یکی از مولفه های امروزین جنگ نرم با استفاده از مولفه های سخت افزاری دانش تجربی ایجاد چالش و خدشه در ذهن  نخبگان دانشگاهی نسبت به داشته ها باور و سرمایه های امیدواری انقلاب اسلامی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است.
 اسماعیل گلی کلانپا مسئول کانون بسیج اساتید و دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی یکی از بی نظیرترین پدیده های جهان معاصر است که با امامت و راهبری روحانی روشن بین حضرت امام (ره) و حضور همیشگی مردم در صحنه توانست دست استبداد، استکبار، استعمار و استثمار را از ایران عزیز کوتاه کند.
وی با اشاره به تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در عرصه های منطقه ای و بین المللی، به تلاش دشمنان برای تاثیرگذاری نرم در ساحت ذهنی دانشگاهیان افزود: امام خمینی (ره) با درک درست از جایگاه علم و فرهنگ و نخبگان علمی، حوزه و دانشگاه را دو بال مهم انقلاب ذکر کردند که نخبگان فکری آن می توانند نقش مهمی در مقابله با تحریف ها، ارتجاع و التقاط در جامعه و به ویژه جوانان دانشگاهی بازی کنند.
در پایان این وبینار، تعدادی از اساتید و شرکت کنندگان به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

 

گزارش مشروح وبینار پگاه خورشید (انقلاب اسلامی و تکامل جامعه بشری)"



گزارش مشروح وبینار پگاه خورشید (انقلاب اسلامی و تکامل جامعه بشری)"

امین فتحی عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی در وبینار "پگاه خورشید (انقلاب اسلامی و تکامل جامعه بشری)" ، جمهوری اسلامی را اراده مردم عنوان و تصریح کرد: پادشاهان مالک مملکت و جان و مال مردم بودند و نگاه‌ها از پایین به بالا بود که امام راحل (ره) این را با دعوت به خویشتن و ارزش‌ها به‌عنوان اساس انقلاب اسلامی، تغییر داد.
وی با اشاره به فلسفه تاریخ و نقش انبیاء الهی در تکامل جامعه بشری افزود: متأسفانه نقش انبیا در تکامل و پیشرفت جامعه بشری مغفول مانده است.
عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی رسالتی دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در پی جهانی‌سازی مهدویت و توحید محوری است و بدون شک مقدمه‌ای برای ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود.
فتحی در تشریح سخنان خود، با اشاره به آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد« إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ » افزود: در نظامی که رشد و پیشرفت آن بستگی به اراده مردم دارد، خیلی از حل مسائل مهم آن نیز به رشد فکری، بصیرت و انتخاب مردم بستگی خواهد داشت.
 اسماعیل گلی کلانپا، مسئول کانون بسیج اساتید و دبیر هم‌اندیشی استادان دانشگاه گفت: حضرت امام خمینی (ره) با سه باور مهم، باور به خدا، مردم و خود اقیانوس ملت ایران را به حرکت درآورد و روح خود کم پنداری و تحقیر را از جامعه برداشت.  وی افزود: امام به معنی واقعی به نقش مردم ارزش قائل بود و عباراتی نظیر "ولی‌نعمت" نامیدن مردم و "میزان" دانستن آراء آنان نشان از عمق باور ایشان به مردم و حضور مردم است.

گزارش مشروح وبینار « گفتمان انقلاب اسلامی و دال های بنیادین آن» 


گزارش مشروح وبینار « گفتمان انقلاب اسلامی و دال های بنیادین آن» 

محمدرضا مولایی مدیر تحلیل و بررسی کانون بسیج اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، با اشاره به ناکام ماندن گروه ها و جریان های معارض در ماه ها و سال های اولیه انقلاب در جهت دهی دال های برسازنده گفتمان انقلاب بر اساس مفاهیم و نظام معنایی متناسب با ایدئولوژی های خویش، به تشریح روند شکل گیری و تثبیت گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت.
وی تاکید کرد: عناصر برخاسته از آرمان ها و ارزش های دینی، انقلابی و سیاسی، در نتیجه اقبال و اجماع مردم و جریان های انقلابی، ضمن قرار گرفتن در ساختار گفتمان انقلاب اسلامی، پیرامون ولایت فقیه، به عنوان دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی، مفصل بندی شدند.
مدیر تحلیل و بررسی کانون بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به مفهوم برخی از دال های بنیادین گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس اسناد بالادستی انقلاب، تغییرات نگرشی برخی از شخصیت های موثر جریان های سیاسی را از دهه اول تا دهه چهارم انقلاب اسلامی نسبت به مفهوم دال های گفتمان انقلاب اسلامی، مورد بررسی قرار داد.  
دکتر علی اشرف سلطانی مدیر طرح و برنامه بسیج اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه انقلاب اسلامی به فرمایش رهبر معظم انقلاب ادامه بعثت پیامبر(ص) بوده، گفت: امروز بازگشت به گفتمان انقلاب اسلامی و تبیین مولفه های آن ضرورتی است که بیش از پیش احساس می شود.
وی افزود: حفظ گفتمان انقلاب اسلامی عزت عمومی کشور را حفظ و اقتدار بین المللی آنرا افزایش خواهد داد.
گفتنی است در ادامه تعدادی از اساتید و شرکت کنندگان به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.