مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی اربعین در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

استان اردبیل

مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی اربعین در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

با حضور مهمانان کشوری و استانی، مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی اربعین؛ اعتلای نهضت حسینی تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور در پیام مجازی به این همایش با اشاره به اینکه موضوع اربعین باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد،تصریح کرد: توجه علمی به اربعین یکی از ضرورت ها است و عظمت اربعین باید از ابعاد تاریخی، دینی، جغرافیایی، تحولات اجتماعی و غیره مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با بیان اینکه اربعین یک مکتب و آرمان است، ادامه داد: نباید به اربعین به عنوان یک مراسم نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه عظمت اربعین به اندازه عظمت عاشورا بود، تصریح کرد: اربعین ظرفیت مدینه فاضله ای را دارد که در قرآن وعده داده شده بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور اضافه کرد: حرکت اربعین همراه با خودسازی است و در آن حرکت به سمت تمدن و آرمان ها انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی تقوی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور هم گفت: جریان عاشورا و اربعین باید از ساحت های فردی، اجتماعی و تمدنی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه روح و جسم امام حسین(ع) به اراده الهی مورد تطهیر قرار گرفته بود، تشریح کرد: در تبیین انسان شناسانه، امام حسین(ع) انسان کامل است که می تواند برای همه جهانیان الگو باشد.

تقوی با اشاره به اینکه در جریان اربعین همه ادیان وجود دارد که نشان می دهد برای همه مذاهب سخنان امام حسین(ع) شنیدنی است، تصریح کرد: در تمدن حسینی مردم با عشق و علاقه وارد می شوند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل و رئیس اولین همایش اربعین هم گفت: امسال راهپیمایی اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است به همین دلیل و با عنایت خداوند متعال از این فرصت استفاده کرده و اولیه همایش ملی اربعین حسینی را برگزار کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حسنی با بیان اینکه برگزاری همایش ملی اربعین یکی از بهترین و برترین حرکات در راستای گرامیداشت اربعین حسینی است، تشریح کرد: بیش از ۲۵۰ نفر از پژوهشگران، محققان و اساتید دانشگاه های کشور در این همایش شرکت کرده اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل اضافه کرد: در مراسم اختتامیه این همایش از خانواده های شهدا، مدافعان سلامت، مدافعان حرم تجلیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: سالانه چندین همایش در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود اما همایش ملی اربعین حسینی همایش متفاوت و ماندگاری است که در سال های آتی هم تداوم خواهد داشت.

دکتر عزیز حبیبی اضافه کرد: دانشگاه محقق اردبیلی چهل و دومین سالگرد تاسیس خود را پشت سر گذاشته است و در این سال ها موفقیت های متعددی کسب کرده است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه هم اکنون حدود ۴۰۰ نفر عضو هیات علمی و حدود ۱۱ هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف دارد، اظهار کرد: ۲۷۶ رشته تحصیلی در دانشگاه محقق اردبیلی وجود دارد که ۶۴ رشته در مقطع دکتری است. حبیبی ادامه داد: تاکنون ۴ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در زمره یک درصد دانشمندان برتر قرار گرفته است و ۲ نفر از اعضای هیات علمی به عنوان استاد برتر کشوری، یک نفر به عنوان شیمیدان برتر کشور و یک نفر هم در سرآمدان علمی کشور قرار گرفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی هم در پیام مجازی گفت: زیارت اربعین نشانه مومن است و در زیارت اربعین نشانه های مومنین ذکر شده است.

وی با بیان اینکه دنیا عامل غفلت انسان است، تصریح کرد: تکبر هم باعث می شود که انسان خود را برتر از دیگران بداند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: پیروی از هوای نفس از دیگر عامل بدبختی انسان در زیارت اربعین است و نباید انسان از باطل اطاعت کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم گفت: اربعین خود یک پدیده تمدنی است و آورده های کلان و بزرگی برای اسلام دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی اضافه کرد: فرهنگ اربعین فرهنگ زائر و خادمی است و این تفکر یکی از آورده های اربعین برای جامعه بشری است.

یادآور می شود این همایش به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و از شبکه تلویزیونی سبلان و همچنین از شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم پخش شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.